Beaujolais Nouveau v roce 2018
Právě se nacházíme uprostřed sezóny mladých vín. Ta doslovně „mladá“ se již několik týdnů postupně objevují na regálech vinotéka a obchodů, ty Svatomartinská se letos otevírali trochu neprakticky v neděli. A ta, která to všechno to „harašení“ okolo prvních vín začala – Beaujolais Nouveau přijdou na trh tento čtvrtek. Jak si mladá vína z okolí francouzského města Beaujeu vedou na českém trhu v roce 2018? Odpovědí může být parafráze klasické vtipu – máme pro vás dvě zprávy, jednu dobrou a jednu špatnou.
Špatná zpráva pro Beaujolais
I přesto, že republika není letos oblepená billboardy s Ondřejem Brzobohatým, drůbeží a lahví Svatomartinského, lokální mladá vína drtí ta dovozová každým rokem. Nástup mladé Moravy a Čech byl zdrcující a jednoznačný co se objemu Beaujolais Nouveau na tuzemském trhu týká. Jestliže se výroba / prodeje Svatomartinských vín ustálila na cca 2 milionech lahví ročně (respektive týdně, kdy se ve skutečnosti mladá vína povětšinou prodávají), mladé Beaujolais je dnes na 1/6 svých rekordních prodejů. Ty logicky vrcholily po našem přijetí do EU 2004, kdy byla odbourána cla a Beaujolais Nouveau mělo ještě stále punc něčeho nového, originálního. Přesná čísla viz přiložený graf.
Když Beaujolais Nouveau zavítalo do našich gastronomických končin, mohli jste třetí čtvrtek v listopadu najít speciální degustační menu prakticky v každé jen trochu slušnější restauraci. Od tzv. turistických pastí, přes kandidáty na michelinské hvězdy až po nově lokální podniky vzniklé v raných 90. letech. A to byla paradoxně největší záhuba pro budoucí prodeje mladého vína z odrůdy Gamay. Protože Beaujolais Nouveau není typ vína, které máme párovat s jednotlivými chody degustační večeře. Je to víno, které si máme užít. Láhev, dvě, tři, dle osobních priorit. A k tomu jednoduché jídlo přesně ve stylu Beaujolais – klobáska, sýr nebo třeba i guláš. A to se bohužel u nás moc nerozšířilo, i když by to 100% mělo ohlas u zákazníků.
Dobrá zpráva pro Beaujolais
Ne všechno je pro mladé víno z Francie tak katastrofální. Jednak prodeje už nejsou tak nízko jako v „post-krizovém“ roce 2014, kdy se spojily faktory neúrody v Beaujolais a ekonomické situace v ČR. Jednak průměrná cena dovezeného Beaujolais se za posledních 10 let zvýšila o 50%. A není to o tom, že by v Beaujolais vinaři zdražovali. Prostě kvalita mladých vín, které se do ČR nyní dovážejí, šla nahoru. Co by za stoupající ceny mladých vín dali vinaři z jižní Moravy.
A kdo je dnes zákazníkem Beaujolais Nouveau v ČR. Už to nejsou prestižní restaurace, pro ty je pár dnů mladých vín nezajímává záležitost, která by jen zbytečně narušovala jejich business, založený na jiném (i dražším) typu vína. Klasické restaurace a hospody také Beaujolais Nouveau ignorují, poptávku po speciální akci v půlce listopadu jim naprosto pokryjí Svatomartinská a mladá vína a druhou podobnou akci v průběhu týdne nedokáží, čí nechtějí zrealizovat. Takže zůstává střední kategorie gastronomických podniků, kteří si na každoročně originálním plakátu Beaujolais Nouveau est arrivé zakládají. Pak samozřejmě mnohé vinotéky si stále drží příjemnou tradici otevírání vín třetí čtvrtek. A nově – koncová klientela, která si sama pro sebe dělá degustace mladého Beaujolais, udělají si soukromý večírek s přáteli či se svým lokálním degustačním klubem. A to je asi ta nejlepší varianta a budoucnost Beaujolais Nouveau. Zřejmě nejen u nás.
Autor je dovozcem Beaujolais Nouveau od roku 2002 a prodejcem Svatomartinských vín.
Zdroje: Celnisprava.cz , czso.cz, beaujolais-nouveau.cz